Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών

10 12 2013

Ο συνάδελφος Νίκος Ουδατζής ανέβασε στο ιστολόγιό του δύο αναρτήσεις σχετικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, με τίτλους: ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ και ΑΝΤΙΠΡΟΤΑΣΗ ΣΤΟ Π.Δ. ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ. Συμφωνώ με πολλά απ’ όσα γράφει εκεί και παραθέτω ορισμένες δικές μου σκέψεις, επιχειρώντας να ανοίξω διάλογο για ένα ζήτημα που (όπως τόσα άλλα τα τελευταία δύο – τρία χρόνια) ανακινείται από την κυβέρνηση και τα τσιράκια της με τέτοιο τρόπο, ώστε να στρέψει τους πάντες κατά της θιγόμενης ομάδας.

Αγαπητέ συνάδελφε,

Διάβασα με ενδιαφέρον τις δύο αναρτήσεις σου σχετικά με την αξιολόγηση κι έρχομαι σήμερα να καταθέσω τις δικές μου σκέψεις. Μαζί μ’ αυτές, καταθέτω και την ευχή μου ότι το ίδιο θα κάνουν κι άλλοι, είτε διαδικτυακά, είτε δια ζώσης, για να αρχίσουμε να βγάζουμε μιαν άκρη απ’ όλο αυτό το κουβάρι.

Ας ξεκινήσω από την κριτική, που είναι πάντα εύκολη. Το όλο θέμα, έτσι όπως παρουσιάζεται από την κυβέρνηση, είναι ακόμα μία προχειροδουλειά που γίνεται στο γόνατο, όπως ακριβώς δηλαδή και η πλειοψηφία των αποφάσεων που έχουν ληφθεί για την εκπαίδευση τα τελευταία 30 (τουλάχιστον) χρόνια. Δεν έχει ουδεμία σχέση με τη βελτίωση της παρεχόμενης στα σχολεία παιδείας, καμία συγγένεια με την προσωπική/επαγγελματική μας βελτίωση ως εκπαιδευτικών, ούτε καν πλησιάζει στην παροχή (θετικών) κινήτρων για τα δύο παραπάνω. Μοναδικός στόχος αυτής της αθλιότητας που με περίσσιο θράσσος κάποιοι αποκαλούν «αξιολόγηση» είναι η τιμωρία (διάβαζε: «απόλυση») των «κακών» εκπαιδευτικών. Φυσικά, ως «κακοί» θα ορίζονται όλοι εκείνοι οι εκπαιδευτικοί που δεν πληρούν τα απαραίτητα (και απαραιτήτως… αδιάβλητα) κομματικά, φιλικά, συγγενικά, ή όποια άλλα κριτήρια θα θέτει ο εκάστοτε αξιολογητής.

Απέναντι σ’ αυτή την επίθεση που υφιστάμεθα ως κλάδος, μέχρι στιγμής έχουμε αντιτάξει μόνο το μακάριο ροχαλητό μας και την αιώνια, χαρακτηριστικά ελληνική, κομματική μας φαγωμάρα. «Καμία αξιολόγηση» λένε κάποιοι, ξεχνώντας ότι υπάρχουν (δυστυχώς) αρκετές περιπτώσεις συναδέλφων σε όλες τις βαθμίδες και τις ειδικότητες, οι οποίοι μετέτρεψαν την ελευθερία του κλάδου μετά την κατάργηση του επιθεωρητισμού, σε ασυδοσία. «Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου» λένε κάποιοι άλλοι σε κείμενα που θυμίζουν χριστουγεννιάτικες κάρτες, ή απαντήσεις μοντέλων σε καλλιστεία, του στυλ «εύχομαι ειρήνη κι ευτυχία για όλο τον κόσμο». Αυτοί λησμονούν να ορίσουν τι εννοούν ως «εκπαιδευτικό έργο», αλλά και κάποιες άλλες, ασήμαντες λεπτομέρειες, όπως για παράδειγμα το πώς, από ποιους και με τι κριτήρια θα γίνει η αξιολόγηση του έργου αυτού.

Μου άρεσε η πρότασή σου για τη συγκρότηση «ομάδων διδακτικής συμβουλευτικής» (χρησιμοποιώ τον τίτλο που έδωσες ως παράδειγμα). Είναι μια δομή που πραγματικά λείπει από το εκπαιδευτικό μας σύστημα και η οποία θα μπορούσε να αφαιρέσει από το Σχολικό Σύμβουλο το ρόλο του φωτεινού παντογνώστη, στον οποίο άλλωστε ορισμένοι εξ αυτών δεν μπορούν ούτε να προσποιηθούν ότι ανταποκρίνονται. Μια τέτοια ομάδα, με ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς και συναδέλφους που διαθέτουν διδακτική πείρα κι επιστημονική εξειδίκευση στη διδακτική μεθοδολογία, θα μπορούσε να κάνει θαύματα στα σημερινά σχολεία. Σ’ αυτό δε νομίζω να διαφωνεί ούτε ένας εκπαιδευτικός. Στην ιδέα σου αυτή, εγώ θα προσέθετα την περιοδική ανανέωση των εκπαιδευτικών – μελών της (γιατί όσα πτυχία κι αν έχει κανείς, άμα δεν μπει στην τάξη, δεν ξέρει πού παν τα τέσσερα) και θα πρότεινα να αναλάβει η ομάδα αυτή την επιμόρφωσή μας σε τακτική (π.χ. ετήσια) βάση, όχι μόνο με ενημέρωση πάνω στις νέες ιδέες και προτάσεις που βρίσκουν εφαρμογή στην εκπαίδευση, αλλά και αξιοποιώντας τις εμπειρίες και τις παραστάσεις που θα αποκόμιζαν από τη δράση και τη συνεργασία τους με τους εκπαιδευτικούς των σχολείων.

Εκεί που διαφωνώ, είναι στον προαιρετικό χαρακτήρα της επέμβασής της. Η «Ομάδα» που προτείνεις, ή ο Σχολικός Σύμβουλος, ή κάτι παρόμοιο τέλος πάντων, θα μπορούσε (θα έπρεπε κατά τη γνώμη μου) να έχει την ευχέρεια να έρθει στην τάξη μου, να δει πώς δουλεύω και μετά να κάτσει μαζί μου να συζητήσουμε:

–          Ξέρεις, αυτό που έκανες στο τάδε μάθημα θα μπορούσε να γίνει και με το δείνα τρόπο.

–          Συνάδελφε, αυτό που έκανες μού άρεσε. Μπορείς να μου δώσεις κάποια επιπλέον στοιχεία για να μεταφέρω την ιδέα και στους άλλους;

–          Μου έτυχε κι εμένα πέρσι ένα παιδί που συμπεριφερόταν μ’ αυτό τον τρόπο και κατάφερα να το αντιμετωπίσω εφαρμόζοντας εκείνη την τακτική.

–          Σ’ αυτό το ζήτημα δεν μπορώ να σου προτείνω εγώ κάτι, αν θέλεις όμως, μπορείς ν’ απευθυνθείς στον τάδε για να σε συμβουλεύσει.

Θα μπορούσα να παραθέσω κι άλλα παραδείγματα, αλλά νομίζω πως έχω γίνει αντιληπτός. Στον καθένα μας θα ήταν χρήσιμο να δει αυτό που κάνει, από μια διαφορετική οπτική γωνία, την οποία μόνο ένας «ξένος» παρατηρητής μπορεί να προσφέρει. Πατώντας πάνω στις παρατηρήσεις αυτές, μπορούμε να διορθώσουμε αυτά που κάνουμε λάθος και να βελτιώσουμε αυτά που κάνουμε σωστά. Με άλλα λόγια, θέλω αξιολόγηση, αλλά μια αξιολόγηση συμβουλευτικού χαρακτήρα, που θα με βοηθήσει να γίνω καλύτερος δάσκαλος. Αυτή είναι και η μόνη αξιολόγηση που μπορεί να αναβαθμίσει ποιοτικά την εκπαίδευση.

Κάπου εδώ εξαντλείται, κατά τη γνώμη μου, ο ρόλος της αξιολόγησης. Ένας ρόλος που δεν θα είναι τιμωρητικός, γυρίζοντάς μας στις «ένδοξες» εποχές του επιθεωρητή που μπορούσε να καταστρέψει όποιον δεν γούσταρε. Ένας ρόλος που δεν θα απαλάσσει τους εκάστοτε κυβερνώντες από την ευθύνη τους για το χάλι της  εκπαίδευσης, φορτώνοντάς την αποκλειστικά στη δική μας πλάτη. Ένας ρόλος που δεν θα ανταποκρίνεται σε κανιβαλικές λογικές. Τα βασικά μειονεκτήματα βέβαια της λογικής μου, είναι ότι προϋποθέτει την καλή διάθεση για συνεργασία από όλους τους εμπλεκόμενους, την αποφυγή της (θάλλουσας στον τόπο μας) νοοτροπίας του «ξέρεις ποιος είμαι εγώ;» καθώς και την άσκηση και αποδοχή της όποιας κριτικής με ανοιχτό μυαλό.

Αυτό το τελευταίο τουλάχιστον όμως, θα έπρεπε να είναι προαπαιτούμενο προσόν για όποιον ασχολείται με την εκπαίδευση.

Κωνσταντίνος Κουσαρίδης

Advertisements

Ενέργειες

Information

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Αρέσει σε %d bloggers: